dec
17
ma
Zijnsgeoriënteerde Meditatie Introductie training
dec 17 @ 19:30 – 21:30


Zijnsgeoriënteerde Meditatie Introductie training

Door Digna Schenk

Als we mediteren trainen we een houding
die ons kan inspireren
om open en ruimhartig in het leven te staan.

“Neem plaats op je meditatiekussen. Maak contact met hoe je zit. Laat het dagelijkse leven even aan zichzelf en kom thuis in het hier en nu. Met nieuwsgierige, frisse aandacht volg je je ademstroom. Zonder je helderheid te verliezen ontspan je.”

Dit zouden de woorden van een Zijnsgeoriënteerde meditatie-leraar kunnen zijn. Eenvoudige woorden, die een heel diepgaand effect hebben. Je stopt je dagelijkse modus van ‘op weg zijn’ en je staat stil. Je ervaart jezelf in het hier en nu. Je hoeft niets aan jezelf te veranderen. Je opent jezelf in heldere mildheid voor dat wat in jou leeft.

De ene dag is dat gemakkelijk, want dan ben je in een goed humeur. De andere dag is het minder makkelijk, want dan ervaar je misschien ongemak in jezelf. Het goede nieuws is dat dat helemaal niets uitmaakt. Precies bij hoe je jezelf aantreft, sta je stil.

“Waarom zou ik dat doen?”, hoor ik je denken. Door stil te staan bij hoe je jezelf aantreft, en daar met milde aandacht bij te blijven, leer je een ruime houding naar jezelf en anderen aan te nemen. Je laat je dan niet meer leiden door de gevoelens of gedachten die langskomen. Je laat je leiden door jouw houding ten opzichte van gevoelens en gedachten.

Wanneer je dit regelmatig oefent in meditatie en meeneemt in je dagelijkse leven, word je leven anders. Je behoudt een ruime blik, ongeacht de omstandigheden. Je kunt helder en adequaat reageren.

Welke situaties je in je leven tegenkomt heb je niet in de hand, wel hoe je ermee omgaat.